Борис Луцкий – создатель первого в мире моторизованного велосипеда классической компоновки с двигателем внутреннего сгорания
Александр Фирсов
Анотація: Стаття присвячена історії створення перших моторизованих транспортних засобів з двигунами внутрішнього згоряння. Мета статті – встановлення імені конструктора, якому належить пріоритет у створенні першого в світі моторизованого велосипеда класичної компоновки з двигуном внутрішнього згоряння. У статті описані конструкції перших моторизованих транспортних засобів Готліба Даймлера, Едварда Батлера, Фелікса Мілле, Джузеппе Мурніотті, Едварда Пеннінгтона, Алоїса Вольфмюллера і Ганса Гейзенхофа. На підставі аналізу конструкцій цих моторизованих транспортних засобів встановлено, що жодну з них не можна назвати «прототипом» сучасних мопедів і мотоциклів. На підставі проведених досліджень встановлено, що ще до Гільдебранда і Пеннінгтона створенням моторизованих транспортних засобів із двигунами внутрішнього згоряння займався в Німеччині російський інженер Б.Г. Луцький. Ці моторизовані транспортні засоби на виставках в Палермо, Ерфурті, Відні, Празі, Львові, Штутгарті та інших містах Європи були визнані кращими і нагороджені золотими медалями. У статті наведено опис конструкції першого моторизованого велосипеда Б.Г. Луцького, який мав класичне компонування. Наведено конструкції унікальних двигунів внутрішнього згоряння, які Б.Г. Луцький використовував на своїх перших транспортних засобах. В цілому, на підставі аналізу патентів на винаходи, літературних та архівних джерел встановлено пріоритет російського інженера Б.Г. Луцького у створенні моторизованого велосипеда класичної компоновки з двигуном внутрішнього згоряння.
Ключові слова: Б.Г. Луцький, винахідник, конструктор, моторизований велосипед, класична компоновка, двигун внутрішнього згоряння, патенти